Publikacje Impel Business Solutions to grupa doświadczonych ekspertów w zakresie administracyjnych procesów biznesowych. Zobacz co piszą o nas media?

Media o nas

Zobacz pozostałe wpisy

Miękki HR, technologie i outsourcing stają się coraz ważniejsze

02-06-2016

Działania działów HR mają obecnie coraz większe przełożenie na rozwój biznesu dzięki realizacji szeroko pojętej polityki kadrowej. Bardzo ważnym zadaniem staje się nie tylko rekrutowanie oraz szkolenie odpowiednich pracowników, ale przede wszystkim zatrzymanie w firmie osób kluczowych. Taka zmiana roli HR powoduje coraz częstsze oddanie wielu „twardych” procesów kadrowych w outsourcing. Rozwiązanie to daje konkretne korzyści, takie jak: odciążenie pracowników z wykonywania powtarzalnych zadań, uwolnienie zasobów przeznaczonych na realizację zadań strategicznych. Jak wobec tego będą wyglądały nowe rozwiązania biznesowe oraz nowe sposoby pracy? Jaki wpływ na nie będą miały rozwój technologii oraz stały dostęp do Internetu i aplikacji mobilnych? Szczegółowej odpowiedzi na te i wiele innych pytań udziela Ewelina Dworaczek, Menadżer Procesu Kadry Impel Business Solutions w artykule „Miękki HR, technologie i outsourcing stają się coraz ważniejsze”.

 

Funkcje działów HR przechodzą dziś metamorfozę, ich działania mają coraz większe przełożenie na rozwój biznesu dzięki realizacji szeroko pojętej polityki kadrowej. Rozwój technologii i nowe potrzeby na rynku pracy zmieniają zasadniczo sposób działania działów zarządzających kadrami. Bardzo ważnym zadaniem staje się nie tylko rekrutowanie i szkolenie odpowiednich pracowników, ale także zatrzymanie kluczowych osób w firmie.

Badania i raporty rynkowe potwierdzają zmianę roli HR w organizacji i coraz większe znaczenie „miękkich” aspektów działań. Według badania „Światowe trendy globalne. Barometr HR” przeprowadzonego w 2015 roku przez Michael Page, globalną firmę z obszaru doradztwa personalnego, menedżerowie działów HR za trzy najważniejsze priorytety uznali: zarządzanie talentami – 33%, szkolenia i rozwój – 33%, pozyskiwanie talentów i rekrutację – 32%. Na liście znalazła się też mobilność, zaangażowanie pracowników, retencja, dostęp do talentów i zdobywanie przez HR nowych umiejętności.

Badanie Deloitte „Trendy HR 2015 – Nowy świat pracy”

Podobnie badanie Deloitte „Trendy HR 2015 – Nowy świat pracy” potwierdza, że rok 2016 będzie niezwykle ważny dla działów HR i zespołów odpowiedzialnych za rozwijanie talentów. Także tutaj “miękkie” obszary awansowały do rangi najważniejszych priorytetów. Badanie Deloitte wskazuje na 10 najistotniejszych obecnie trendów w dziedzinie Human Resources. Są to między innymi: kultura i zaangażowanie; przywództwo; szkolenia i rozwój; zarządzanie wynikami; analityka w służbie kadr; uproszczenie pracy; maszyny i ludzie – współpraca oraz poszukiwanie danych o pracownikach w sieci.

Technologia w służbie HR

Rozwiązania informatyczne wspierają coraz bardziej rozbudowane zadania kadr. Zarówno moduły systemów ERP, jak i samodzielne rozwiązania HCM (Human Capital Management) nastawione są coraz częściej na obsługę miękkich procesów oraz na jak największą automatyzację prostych i rutynowych czynności. Na znaczeniu zyskują także aplikacje mobilne, a działy kadr nadal chętnie będą inwestować w rozwiązania automatyzujące codzienne procesy administracyjne.

Self-service w procesach HR

Dzięki rozwojowi technologii, stałego dostępu do Internetu oraz aplikacji mobilnych coraz częściej w firmach pojawiają się platformy do obsługi pracowników. Takie rozwiązania nazywane Employee Self-Service (ESS) upraszczają i przyspieszają operacje HR umożliwiając zatrudnionym samodzielną obsługę. Wdrożenie samoobsługowych portali pracowniczych zmniejsza ilość zapytań kierowanych do działu HR, ponieważ pracownicy wiele zadań, zależnie od uprawnień, mogą wykonać osobiście. Pracownik HR musi logować się do systemu i wylogować by odpowiadać na zapytania. Użycie ESS może skracać czas odpowiedzi nawet do 5 minut oszczędzając 36 godzin pracy HR (przy przyjęciu średnio 14,5 zapytań na pracownika).

Czas zaoszczędzony na wykonywaniu rutynowych działań może być przeznaczony na realizację bardziej złożonych celów jak budowa kultury organizacyjnej firmy oraz zaangażowania pracowników na wszystkich szczeblach, a także rozwijanie umiejętności pracowników i rozwój liderów. HR jest dziś partnerem biznesu i na tej roli musi się skupić.

Outsurcing – czyli obsługa twardych procesów kadrowych

Ta zmiana roli HR powoduje, że firmy coraz częściej decydują się na oddanie obsługi wielu „twardych” procesów kadrowych w outsourcing, ponieważ daje to konkretne korzyści takie m. in. jak uwolnienie zasobów na realizację zadań strategicznych i odciążenie pracowników z wykonywania powtarzalnych zadań, zwiększa też efektywność ekonomiczną firmy dzięki optymalizacji powierzonych procesów.

Wielu dostawców usług outsourcingowych oferują również rozwiązania systemowe w obszarze rekrutacji, ocen pracowniczych, zarządzania szkoleniami, czy zarządzania przez cele. Transformacja roli służb HR jest nieunikniona i postępuje w szybkim tempie w związku postępem technologicznym, wejściem nowych rozwiązań biznesowych i nowym sposobem pracy. Do tej podróży potrzebny jest dobry, sprawdzony partner.

 

Pełna wersja artykułu: www.hrstandard.pl