AKTUALNOŚCI Impel Business Solutions to grupa doświadczonych ekspertów w zakresie administracyjnych procesów biznesowych. Zobacz, co u nas słychać

Aktualności

Zobacz pozostałe wpisy

Która firma przede wszystkim skorzysta na outsourcingu?

11-07-2016

Na rynku przeważa opinia, że outsourcing jest korzystnym rozwiązaniem, które pomaga skupić się na głównej działalności. Przekazanie części procesów na zewnątrz również pozwala rozwiązać wiele wewnętrznych problemów, z którymi borykają się zarządzający. Ale czy tak naprawdę z outsourcingu może korzystać każda firma? Kiedy warto się na niego zdecydować?

Każde przedsiębiorstwo zmaga się z jakimiś kłopotami, przy czym  sukces odnoszą wyłącznie te, które potrafią sobie z nimi radzić. Outsourcing jest wsparciem i rozwiązaniem, które pozwala ograniczyć problemy i zapobiec w  przyszłości kolejnym nieprawidłowościom. Warto przyjrzeć się przykładom, w jaki sposób outsourcing (np. kadr i płac, czy księgowości) rozwiązuje najczęstsze problemy, które mogą przydarzyć się w firmie, niezależnie od branży.

Zmiany strukturalne

1. Zmiany strukturalne, które skutkują zamknięciem oddziału zamiejscowego i przeniesieniem całej działalności do centrali. W takiej sytuacji pojawia się pytanie, czy warto zatrudniać nowe osoby i tworzyć dział księgowości od początku, czy może wygodniej jest wyoutsourcować ten obszar?

Rozwiązanie: Przede wszystkim konieczna jest dokładna analiza sytuacji. Należy się zastanowić, co tak naprawdę będzie kosztowo korzystniejsze i co będzie najbardziej optymalne dla sprawności i elastyczności naszej firmy. Stworzenie nowego działu np. księgowego wymaga zatrudnienia nowych osób, przeprowadzenia procesu rekrutacji, wdrożenia pracowników w nowe obowiązki i obsługę systemu IT. Sumując koszty wszystkich niezbędnych w tym przypadku działań oraz towarzyszącego im ryzyka outsourcing procesów księgowych jest tutaj wygodniejszym i mniej kosztownym działaniem. Przy tym także mało ryzykownym, dzięki zaangażowaniu wyspecjalizowanego dostawcy usług.

Wiedza i szkolenie pracowników

2. Obszar przepisów podatkowych i prawa pracy jest w Polsce niezwykle skomplikowany. Ciągła aktualizacja wiedzy i kontrolowanie zmieniających się przepisów jest problematyczne dla każdej firmy.

Rozwiązanie: Decydując się na usługę outsourcingu w obszarze księgowości, czy HR, można znaleźć wśród ofert dostawców, którzy w ramach oferty umożliwiają Klientowi współpracę z doświadczonym zespołem doradców podatkowych oraz radców prawnych. To rozwiązanie jest niczym innym, niż outsourcingiem kompetencji. Przedsiębiorca nie rozbudowuje obszarów wewnętrznych (w tym wiedzy), które nie są trzonem jego działalności rynkowej, a podnosi poziom bezpieczeństwa prowadzonego biznesu.

Zmiana kadrowa, zatrudnienie nowego dyrektora finansowego

3. Zmiany personalne pozwalają wnieść świeżość i nowe spojrzenie na dotychczasowe procesy. Często zdarza się tak, że nowy dyrektor po analizie dotychczasowego trybu pracy działu zaczyna dostrzegać obszary, w których warto wprowadzić inne niż dotychczas funkcjonujące rozwiązania. Takie zmiany często budzą opór wewnętrzny pracowników i obawy przed zmianą. Należy wtedy zastanowić się, jaki kierunek przedsiębiorstwo powinno obrać w perspektywie długofalowej.

Rozwiązanie: Warto stworzyć we współpracy z profesjonalnym doradcą mapę kompetencji pracowników. Wynik takiej analizy pozwoli na wyciągnięcie wniosków i znalezienie odpowiednich rozwiązań. Może to być na przykład przesunięcie pracownika do innego zakresu obowiązków lub restrukturyzacja kadrowa działu. Być może dobrym sposobem na rozwiązanie problemów wewnętrznych będzie przekazanie części procesów firmie zewnętrznej.

Połączenie dwóch podmiotów

4. Scalanie firm jest jednym z najtrudniejszych procesów w biznesie. Co robić w sytuacji, kiedy stanowiska pracy, czy działy zaczynają się dublować? Trzeba pamiętać, że pracownicy do nowego tworu przenoszą swój bagaż doświadczeń, ale również przyzwyczajeń i nawyków co nie zawsze jest pożądane w nowej firmie.

Rozwiązanie: Warto zaangażować outsourcera zewnętrznego, który już na tym etapie, dzięki swojemu doświadczeniu w tego typu zmianach, jest w stanie w profesjonalny sposób przeprowadzić dokładną analizę potrzeb firmy, a także kompetencji pracowników. Na tej podstawie zaproponowany zostanie nowy model organizacji procesów dla połączonych przedsiębiorstw. Zmiana sposobu funkcjonowania działań wspierających w takich obszarach jak HR, czy księgowość jest niezbędna do tego, aby połączenie dwóch firm nie było jedynie działaniem formalno - prawnym, ale przełożyło się osiągnięcie efektu synergii.

Istotą outsourcingu jest wsparcie biznesu, poprzez rozwiązywanie problemów i zapobieganie im w przyszłości. Każda firma ma swoją specyfikę oraz problemy różnego formatu. W każdym z nich pomocny będzie profesjonalny Partner, który nie tylko pomoże w analizie problemu, ale również będzie stałym wsparciem w stawianiu czoła wyzwaniom biznesowym.

Robert Gazda - Manager Sprzedaży
Impel Business Solutions Sp. z o.o.