AKTUALNOŚCI Impel Business Solutions to grupa doświadczonych ekspertów w zakresie administracyjnych procesów biznesowych. Zobacz, co u nas słychać

Aktualności

Zobacz pozostałe wpisy

Zakupy przez internet. Poznaj swoje prawa i obowiązki

24-10-2016

Co drugi Polak korzysta z wygody, którą dają zakupy przez internet. Przewaga tej formy zakupów tkwi nie tylko w oszczędności czasu i większym wyborze produktów, ale także z łatwością porównywania ofert różnych sprzedawców. Eksperci zdradzają, na co należy uważać.

Nie każdy zakup kończy się sukcesem, dlatego zawsze należy zwrócić uwagę na to jakie mamy prawa i obowiązki przy internetowych transakcjach. Przepisy w kodeksach nie dla każdego są zrozumiałe, dlatego warto przeanalizować najważniejsze z nich.

Uszkodzona przesyłka

Jeśli klient otrzymał przesyłkę uszkodzoną, to odpowiedzialność za to zawsze ponosi sprzedawca. Także wówczas, gdy do uszkodzenia przesyłki doszło z winy przewoźnika, któremu sprzedawca powierzył dostawę. Dzięki takiemu zapisowi, klient nie musi się zastanawiać, z czyjej winy doszło do uszkodzenia. Po prostu zgłasza to sprzedawcy.

Jak zapakować paczkę?

Obowiązek właściwego opakowania produktu spoczywa oczywiście na nadawcy i to on musi zadbać o właściwe przygotowanie przesyłanych rzeczy. Uwaga. Sprzedawca jest odpowiedzialny tylko do momentu, w którym kupujący potwierdzi odbiór. Kupujący powinien zweryfikować otrzymaną przesyłkę ponieważ w momencie potwierdzenia odbioru odpowiedzialność zostanie przeniesiona na kupującego. Niektóre firmy, aby zachęcić kupującego do zakupów przez internet przygotowują opakowanie i wszelkie formalności (oświadczenie) potrzebne do zwrotu, a nawet pokrywają koszty zwrotu przesyłki. Kolejną formą coraz częściej wykorzystywaną i wygodną dla klienta jest proponowana przez firmy możliwość zakupu przez Internet z odbiorem w danym sklepie z jednoczesną możliwością zwrotu tego towaru.

Nie daj się nabrać sprzedawcy

Niedopuszczalne jest zastrzeżenie, że kupującemu wolno odstąpić od umowy za zapłatą oznaczonej sumy. Uprawnienie do rezygnacji z zakupu dotyczy umów sprzedaży zawieranych na odległość. Według definicji, takie umowy są zawierane z kupującym bez jednoczesnej obecności obu stron, przy pomocy środków porozumiewania się na odległość.

Czujność zamiast nieufności

Dynamika rynku sprzedaży internetowej w Polsce z roku na rok wzrasta aż o 20%. Sprzedaż internetowa jest już bardzo popularna cały czas się rozwija. Coraz więcej osób, firm przekonuje się, że oprócz wygody, ogromnego asortymentu, niższych cen niż te proponowane w sklepach stacjonarnych, zakupy są bezpieczne dla kupującego.


Ewa Łosik Swoboda, Katarzyna Zielonka, Impel Business Solutions
Pełna wersja artykułu: finanse.wp.pl