Czytelnia Artykuły naszych ekspertów

Czytelnia

Zobacz pozostałe wpisy

Dlaczego nie lubimy pytania "dlaczego" i jak to zmienić

19-04-2019
"Ludzie nie lubią pytania „DLACZEGO” – to jedno ze spostrzeżeń dyrektorów, które ostatnio zdiagnozowaliśmy.
No właśnie… tylko DLACZEGO? 
 
Jednym z narzędzi rozwiązywania problemów jest narzędzie 5x dlaczego (5why), które w sposób precyzyjny ma lokalizować przyczynę powstawania problemu (dokładny opis działania przedstawimy w innym poście tu skupimy się na jego sensie prawidłowego działania). 
 
Co powoduje zatem, że to narzędzie nie zawsze spełnia swoje zadanie?
 
Przyczyna jest dosyć prosta – jeżeli powstaje sytuacja problematyczna, to większość pracowników mniej lub bardziej czuje się z tym źle. Przyczyny mogą być różne – od poczucia winy za zaistniałą sytuację, przez strach związany z konsekwencjami wystąpienia problemu, po złość że coś nie poszło po naszej myśli. W takiej sytuacji, przychodząc do pracownika i zadając mu kilka pytań „dlaczego”, możemy być odebrani jako oskarżający i atakujący. W efekcie mamy przeciwne rozwiązanie do zamierzonego, czyli pracownika, który będzie obawiał się zgłaszać problemy (aby później nie musiał być z nich odpytywany)  zamiast kogoś zaangażowanego w rozwiązanie wszystkich potencjalnych czynników wywołujących problem.
 
Jak zatem najlepiej pracować z tym narzędziem w początkowej fazie?
 
Przede wszystkim cierpliwie nauczyć pracownika tego narzędzia lecz w nieco inny sposób. Mianowicie nie zadawać pytania „dlaczego tak to robisz?”, które może być odebrane w sposób niewłaściwy. Trzeba zmienić sposób komunikowania. Pracownik sam powinien zadawać sobie to pytanie. Wtedy te odpowiedzi są bardziej „jego”. Tym sposobem omijamy opór pracownika i zmniejszamy poziom kortyzolu we krwi. Taki mały zabieg lingwistyczny pozwala na uprzyjemnienie pracy z problemem i zwiększenie otwartości pracowników na rozwiązywanie takich sytuacji.