Czytelnia Artykuły naszych ekspertów

Czytelnia

Zobacz pozostałe wpisy

Procesy i antykruchość, czyli dlaczego teraz jest najlepszy czas na wdrożenie procesowości

22-04-2020
Koronawirus, czyli sprawdzam
Z powodu COVID-19, z dnia na dzień, firmy stanęły w obliczu zupełnie nowej gospodarczej rzeczywistości. Każdego dnia organizacje mierzą się z nowymi, wcześniej niespotykanymi na taką skalę wyzwaniami. Koronawirus obnażył również boleśnie wszelkie niedoskonałości procesów biznesowych, szczególnie w zakresie ich elastyczności, kontroli, automatyzacji oraz poziomu cyfryzacji. Jednym słowem, deficyty w zakresie procesów, na które jeszcze kilka tygodni temu można było przymknąć oko, dziś stają się kluczowym problemem w zachowaniu ciągłości biznesowej przedsiębiorstw. 
 
Przekładanie na „lepszy czas”
Niestety aktualna sytuacja może sprzyjać pokusie, aby prace nad doskonaleniem procesów odłożyć na „lepszy czas”, jest przecież tyle bardziej pilnych spraw w każdej firmie, lecz czy taka strategia może się sprawdzić? Wydaje się, że dziś już nikt nie powinien się łudzić, że wyzwania związane z koronawirusem to problem krótkoterminowy. Dlatego tak ważne jest, aby, w miarę możliwości, przedsiębiorstwa jak najszybciej dostosowały realizowane procesy do nowych warunków - szczególnie w zakresie rozwiązań pracy zdalnej, uproszczonego lub cyfrowego obiegu dokumentów, uruchomienia alternatywnych kanałów komunikacji z klientami i pracownikami czy zastosowania nowego modelu realizacji części procesów.
 
Antykruchość procesów
Dziś możemy się spodziewać, że jednym z kluczowych czynników decydujących o tym jak skutecznie firmie uda się poradzić sobie w nowej rzeczywistości gospodarczej, będzie to jak szybko i skutecznie wykorzysta aktualne doświadczenia związane z pandemią do budowania przyszłej odporności swojej sieci procesów. To właśnie teraz jest czas na zwiększanie wytrzymałości organizacji i zadanie sobie przez każdą z firm pytania, jak chce budować antykruchość swoich procesów. Tylko od nas zależy, czy zmienność, nieład, stres, niepewność i ryzyko, jakiej doświadczamy w trakcie pandemii, przyczynią się długofalowo do osłabienia, czy do wzmocnienia organizacji w przyszłości.
 
Szybkie budowanie odporności na przyszłość
W nowej rzeczywistości, którą zafundował nam COVID-19, z pewnością czas nie jest sprzymierzeńcem przedsiębiorstw w modelowaniu procesów. W tym wyjątkowym kryzysowym okresie jeszcze większą korzyść mogą przynosić rozwiązania sięgające wprost do doświadczeń innych firm. Przedsiębiorstwa, które w najwyższym stopniu opanują umiejętność szybkiego adaptowania najlepszych rozwiązań od innych organizacji, mają największą szansę na osiągnięcie wysokiej odporności swoich procesów, a przez to osiągnięcie sukcesu. 
 
W ramach  budowania wytrzymałych i elastycznych procesów korzystających z doświadczeń innych firm można wyróżnić dwa kluczowe kierunki:
  • benchmarking procesów – rozumiany, jako korzystanie ze sprawdzonych przez inne, podobne organizacje rozwiązań; jest to stosunkowo szybki i efektywny kosztowo sposób uczenia się na błędach i sukcesach innych przedsiębiorstw;
  • outsourcing procesów – przekazanie procesów do realizacji zewnętrznym  podmiotom, które mają już wdrożone optymalne rozwiązania organizacyjne i cyfryzacyjne. Dzięki takiemu modelowi współpracy stajemy się beneficjentami elastycznych i bezpiecznych procesów w krótkim czasie, przy stosunkowo niskich kosztach. 
Dziś jest czas budowania antykruchości procesów, od przedsiębiorstw zależy, jak go wykorzystają.
 
 
Chcesz zadać pytanie naszej ekspertce: k.miedla@impel.pl
 
autorka publikacji: Katarzyna Międła, dyrektor biura zarządzania procesowego