Czytelnia Artykuły naszych ekspertów

Czytelnia

Zobacz pozostałe wpisy

Technologia OCR w księgowości - wnioski z analizy rynku

24-06-2021

OCR to optyczne rozpoznawanie znaków (Optical Charakter Recognition). System rozpoznaje tekst w zeskanowanym dokumencie i przetwarza na wersję cyfrową. Wykorzystuje elementy sztucznej inteligencji, dzięki czemu system doskonali swoją efektywność.

Gdzie sprawdza się OCR?

System znajduje zastosowanie w obsłudze wszelkiego rodzaju dokumentów, umów, kwestionariuszy, formularzy i wspiera digitalizację firmy. Doskonale sprawdza się w dziale księgowym w obsłudze faktur wspierając pracowników w przetwarzaniu dużej ilości tych dokumentów. Wykorzystywany w Impel Business Solutions system OCR korzysta z rozległej logiki rozpoznawania znaków w fakturach kosztowych, co pozwala w  80-85% przewtorzyć dokument na wersję cyfrową. Reszta danych wymaga weryfikacji ludzkiej. Jednak w miarę korzystania z narzędzia jego skuteczność rośnie - mechanizm uczenia się, bazując na wskazanych błędach, koryguje je i nie popełnia ich kolejny raz. Użyteczność narzędzia rośnie jeszcze bardziej po jego integracji z robotem, dzięki czemu kolejne czynności pracownika może zrealizować technologia.

Jakie korzyści daje OCR w księgowości?

  • oszczędność czasu na obsługę faktur
  • ograniczenie ilości pomyłek 
  • możliwość automatycznego umieszczenia dokumentów w archiwum elektronicznym przy zachowaniu wyglądu oryginalnej kopii
  • łatwe wyszukiwanie określonych znaków lub fragmentów zdań bez fizycznego ich przegądania
  • szybszy obieg dokumentu
  • łatwa integracja z innymi systemami

Perspektywy rozwoju OCR okiem analityków?

  • światowy rynek technologii OCR wart jest ok. 9 mld USD
  • do 2028 wzrost rynku jest szacowany na 15% r/r.
  • dostawcy rozwiązań OCR na polskim rynku to specjaliści OCR, firmy zajmujące się digitalizacją, automatyzacją procesów biznesowych, firmy IT oraz z obszaru BPO
  • w zakresie sposobu udostępniania większość firm oferuje rozwiązania hybrydowe składające się dwu lub więcej opcji - najczęściej jest to instalacja programu i dostęp do usługi poprzez przeglądarkę www; czasami ofertę uzupełnia Elektroniczny Obieg Dokumentów i system finansowo-księgowy
  • większość krajowych dostawców OCR korzysta z autorskich rozwiązań; 
  • ABBYY, Comarch, Arhat i IRIS - to dostawcóy technologii, z których rozwiązań korzystają inni dostawcy OCR
 
Dlaczego warto wdrożyć technologię OCR?
  • usprawnienie i profesjonalizacja obsługi np. księgowej, dokumentów
  • ograniczenie ilości błędów ludzkich
  • łatwy dostęp do danych 
W IBS obsługujemy miesięcznie ok. 20 tys. faktur - 100% jest przetwarzanych cyfrowo.
 
Chcesz nam zadać pytanie - chętnie odpowiemy: bpo@impel.pl
 

 

źródło danych: opracowanie własne Działu strategii, badań i analiz Impel S.A., czerwiec 2021