Publikacje Impel Business Solutions to grupa doświadczonych ekspertów w zakresie administracyjnych procesów biznesowych. Zobacz co piszą o nas media?

Media o nas

Zobacz pozostałe wpisy

Sieci handlowe nie mają lekko

12-05-2016

Sieci handlowe to bardzo charakterystyczna branża, która codziennie zmaga się nie tylko z wyzwaniami rynku, ale także szeregiem wewnętrznych problemów spowodowanych rozproszeniem biznesu, stale rosnącą konkurencją. Podejmowane przez nie działania w żaden sposób nie mogą odbić się negatywnie na klientach oraz wizerunku firmy. Sprostanie takim wymaganiom jest dosyć kłopotliwe ponieważ źródłem wielu wyzwań są sami pracownicy – to właśnie oni pozostają w bezpośrednim kontakcie z klientami. Na jakie działania powinni zwrócić uwagę zarządzający sieciami handlowymi? Jaka droga jest przysłowiowym przepisem na sukces utrzymania stabilnej pozycji rynkowej? Odpowiedzi na te pytania znajdą Państwo w artykule „Sieci handlowe nie mają lekko” autorstwa Ewy Żygadło – Gilewskiej, ekspert Impel Business Solutions.

Sieci handlowe są bardzo charakterystyczną branżą, która musi zmagać się nie tylko z codziennymi wyzwaniami rynku. Jest to sektor, na który konsument ma bezpośredni wpływ i to wprost na Kliencie opiera się cały biznes. Zarządzający mają tu podwójny problem, ponieważ nie tylko zmagają się z trudnościami administracyjnymi, ale przede wszystkim muszą działać tak, aby nie odbiło się to na klientach i wizerunku firmy.

Wszechstronny kierownik

Oddziałem sieci, czyli pojedynczym sklepem zarządza kierownik. Musi on być wszechstronnie uzdolniony, ponieważ spełnia wiele ról – rekrutuje pracowników, odpowiada za całą administrację związaną z formalnościami w procesie zatrudnienia pracowników, od jego decyzji zależy także sukces sprzedażowy sklepu. Nie można nie zapomnieć również o tym, że to właśnie kierownik odpowiedzialny jest za wszystkie niezbędne planowanie operacyjne, jak ustalanie grafików i zmian, rozliczanie czasu pracy, obieg dokumentów czy urlopy

Czas na wagę złota

Terminowość jest jednym z najważniejszych czynników, które muszą być dopełnione przez firmy względem organów państwowych takich jak Urząd Skarbowy, ZUS, czy Inspekcja Pracy. Nie można też zapomnieć, że polskie prawo wymaga od pracodawców, aby Ci gromadzili i przechowywali oryginały dokumentów. Bez nich nie może się odbyć żadna operacja.

Miękki HR w sieciach handlowych nie istnieje

W przypadku zarządzania zasobami ludzkimi, nie można zapomnieć o wszystkich działaniach poza twardym HR, czyli o narzędziach motywacyjnych, rozwojowych i służących ocenianiu pracowników. Sektor sieci handlowych widzi potrzebę rozwijania tego obszaru, jednak w praktyce na te działania po prostu brakuje czasu, a duże rozproszenie biznesu wcale tego nie ułatwia.

Zewnętrzne wsparcie

Rozwiązaniem większości omówionych problemów może stać się większa koncentracja kierowników sklepów na głównej działalności sieci handlowej, czyli na sprzedaży. Stanie się to możliwe jeżeli część procesów pobocznych, takich jak procesy kadrowo-płacowe przekazana zostanie wyspecjalizowanemu w tym zakresie dostawcy – outsourcerowi. Profesjonalny dostawca ma niezbędną wiedzę i doświadczenie, aby optymalizować procesy kadrowo-płacowe, ale również narzędzia informatyczne, które ułatwiają codzienną współpracę z Klientem.

Z datami za pan brat

Przede wszystkim, wszystkie działania związane z HR twardym, czyli obieg dokumentów i wszystkie sprawy pracownicze, sieć handlowa przekazuje na barki outsourcera. To on przejmuje wszystkie obowiązki, kompletuje dokumenty i odpowiada za ich poprawność. Outsourcerzy dobrze zdają sobie sprawę, jak współpracować z instytucjami państwowymi.

Kłopoty administracyjne w sieciach handlowych często są wynikiem problemów z dotrzymaniem terminów, poprawnością w dokumentach oraz zbytnim obciążeniem kierowników poszczególnych jednostek. Warto przekazać tę część działalności doświadczonemu partnerowi, który nie tylko usprawni ten sektor w firmie, ale wspomoże również zarządzanie zasobami ludzkimi, który jest tak niezwykle istotny w sieciach handlowych.

Pełna wersja artykułu: www.firma.egospodarka.pl